به گزارش «فرهیختگان»، فرزاد موتمن یکی از کارگردانان و مدرسان سرشناس سینماست؛ سینماگری که طی دو دهه فعالیت حرفهای خود، همواره در بخش خصوصی و بهصورت مستقل فیلم ساخته است. دوران تحصیلات تکمیلی را پیش از انقلاب در آمریکا گذراند. به همین دلیل، اشراف اطلاعاتی خوبی بر گزارههای آکادمیک و اجرایی هالیوود و مسائل حول آن دارد.با توجه به اینکه این روزها سینما، درحال تجربه شرایط بسیار ویژهای است با فرزاد موتمن همکلام شدیم تا ضمن ریشهیابی عمده این مشکلات ساختاری، تحلیلی هم از وضعیت کلی سینمای خودمان با دیگر جوامع ازجمله آمریکا داشته باشیم. گفتوگویی که به دلیل صراحتلهجه موتمن، حاوی نکات قابلتاملی است که امیدواریم از سوی سیاستگذاران سینمایی و البته مدیران ارشاد بیپاسخ نماند.
محورهای مهم مصاحبه با فرزاد موتمن کارگردان به شرح ذیل است:
* برنامهریزیهای اکران بهشدت غیرعادلانه و مسخره است
* نمیشود که شما آدم از اینطرف و آنطرف بیاورید بکنید مدیر سینما
* سینما در ایران باید تعطیل شود
* فقط برای «خروج» در سینما ماشین تبلیغ شد؛ بقیه فیلمها هم که هیچی
* مافیای سینما، زمستان 86 تشکیل شد
* مخاطب ایرانی سالهاست بیسلیقه شده
* هم موافق اکران فیلم خارجی هستم و هم مخالف آن
* چرا در مملکتی که این همه بحران دارد، 50 تا جشنواره ریز و درشت درست کردهاید؟ جامعه ما جشنواره نمیخواهد
* اگر میخواهیم سینما در ایران طبیعی شود، اول از همه باید سازمان سینمایی را منحل کنیم
* مکانیسم سینمای ایران باید با خاک یکسان شده و دوباره ساخته شود
* در خانه سینما، 4 تهیهکنندهای که هیچ فیلمی نمیسازند برای ما تعیینتکلیف میکنند
* من از سینمای ایران نفرت دارم
* مهمترین اشتباهی که سینمای ایران مرتکب شد، تاسیس خانه سینما بود
* دودستگی در سینما، نتیجه دخالتهای دولتی است
* سینما دارد پوست میاندازد و ما در دوران گذار به سر میبریم
مشروح گفت وگوی مجتبی اردشیری، روزنامهنگار «فرهیختگان» با فرزاد موتمن را «اینجا» بخوانید.